zondag 4 juni 2017

Onlangs ben ik geïnterviewd door wgottis, (www.wgotthis.nl) een platform voor "ondernemende" vrouwen. 

Nieuwsgierig naar mijn ondernemersverhaal van de afgelopen 21 jaar? Wie weet kan ik je inspireren met mijn verhaal over ondernemen, doorzetten, vallen en opstaan, kiezen en nieuwe wegen in slaan.

W Feature: Monica Bodt eigenaar van Thuis met Moon

View More: http://evelynfotografie.pass.us/brandingfotosessie-monica
Happy Monday iedereen! We mogen je ook deze maandag weer voorzien van een flinke dosis positiviteit om de week mee te starten. Vandaag delen we het verhaal van gepassioneerd ontwerpster en styliste Monica Bodt. Lees hieronder haar reis.
  • Graag een korte introductie van jezelf (wie ben je, wat heb je gedaan, waar kom je vandaan, wat voor mens ben je, ben je een gevoels- of verstandsmens, etc.)
Ik ben Monica Bodt. Vrienden die me goed kennen noemen mijn Moon. Ik ben ontwerpster, styliste en eigenaresse van thuis met Moon. Ik ben 44 jaar, getrouwd en moeder van twee dochters (14 en 13 jaar). Ik woon in Haalderen: een klein dorpje tussen Nijmegen en Arnhem. Van jongs af aan, ben ik altijd al bezig geweest met creëren. Interesse en fascinatie voor mode en interieur leidde tot een keuze van een creatieve opleiding. Interieurs mooier maken is mijn passie. Naast styling voor bedrijven en particulieren ontwerp ik woonaccessoires, die we in kleine oplage produceren en die grotendeels in ons atelier worden gemaakt met de hand. Ik ben echt een gevoelsmens. De meeste beslissingen heb ik op mijn gevoel genomen.
  •   Herinner je je het moment nog dat je besloot een eigen bedrijf te starten? Zo ja, omschrijf dat gevoel en het hoe & waarom:
Na een studie op de St. Lucas reclame- en presentatie technieken, en een jaar als etaleuse van kinderkleding gewerkt te hebben bij een groot bedrijf, ben ik op 23-jarige leeftijd gestart met etalagebureau Monica etalage- en winkelpresentatie. Tijdens het volgen van de opleiding op het Sint Lucas, wist ik al dat ik een eigen bedrijf wilde. Toen na een jaar mijn contract niet verlengd werd, omdat het etalageteam ingekrompen moest worden vanwege bezuinigingen, ben ik voor mezelf begonnen. Dit was mijn moment. Ik was nog jong, woonde nog bij mijn ouders en had geen hypotheek, dus de drempel om voor mezelf te beginnen, was relatief laag. Ik kom uit een ondernemersfamilie. Ondernemen zit in mijn bloed. Tijdens mijn studie had ik al een paar winkels, waar ik op zaterdag etalages ging inrichten. Samen met twee medewerksters heb ik 21 jaar voor ruim 170 verschillende opdrachtgevers op regelmatige basis met veel plezier etalages, winkels en showrooms ingericht.
  •   Wanneer ben je op zoek gegaan naar verandering en waarom?
Toen mijn etalagebureau 15 jaar bestond, begonnen we last te krijgen van de economische recessie. Er vielen meer klanten af, dan dat er bij kwamen. Het voelde als “zand dat tussen mijn vingers door gleed”. Ik had er geen invloed op. Al gauw realiseerde ik me dat ik een activiteit moest gaan zoeken, waar ik weer “positieve” energie van kreeg. Ondernemen is voor mij namelijk iets opbouwen. Het heeft toen nog zeker een jaar geduurd voordat ik wist wat de nieuwe “activiteit” moest worden. Achteraf lag het heel erg voor de hand.  Voor het etalagebureau ontwierpen en maakten we decor, wat we vervolgens in feite verhuurde aan de winkeliers. Het ontwerpen en produceren van woonaccessoires (en verkopen) ligt in feite in het verlengde.  In januari 2012 heb ik mijn tweede bedrijf; thuis met Moon, ingeschreven bij de kamer van Koophandel .
  • Hoe heb je dit verder uitgewerkt?
In eerste instantie ben ik begonnen met een webshop. Al gauw had ik in de gaten, dat mensen woonaccessoires graag in hun hand hebben. Dus ben ik op fairs gaan staan met mijn handgemaakte woonaccessoires. Na de eerste fair was er al een winkelier, die geïnteresseerd was in mijn collectie. Een week later lag ik met mijn woonaccessoires al bij haar in de winkel. Het verkocht als een tierelier.
Uiteindelijk heb ik aan ongeveer 15 winkeliers geleverd. Deze winkeliers hadden mijn allemaal zelf (via social media) benaderd. 
View More: http://evelynfotografie.pass.us/brandingfotosessie-monica
  • Ben je ergens vastgelopen tijdens je zoektocht? Zo ja, hoe ben je weer verder gegaan?
Na twee jaar had ik het gevoel dat ik wel een fabriek leek. Ik ben toen met een shop in shop begonnen met een cash&carry formule, om te kijken of dat beter bij  me past.  Na een jaar dat bij een vrij onbekend bedrijf dat uitgeprobeerd te hebben en de conclusie getrokken te hebben, dat  de manier van werken goed bij me past, heb ik, nadat ik een social media bericht zag langs komen dat Loods5 in Amersfoort zou gaan beginnen, de stoute schoenen aangetrokken en me ingeschreven voor dit nieuwe filiaal. Al gauw werd ik uitgenodigd voor een gesprek en nog in dat zelfde gesprek had ik, op gevoel besloten, om er voor te gaan. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en liggen we in alle drie de filialen van Loods 5.
Begin vorig jaar ben ik met een business coaching traject gestart, nadat ik op een 2 daags ondernemersevent tot de conclusie kwam, dat ik een keuze moest maken. Ik moest gaan stoppen met mijn etalagebureau, wilde ik mijn label thuis met Moon goed uit kunnen bouwen. Ik had twee bedrijven en deed allebei half voor mijn gevoel. Het werkte niet meer. Ik moest me focussen op één bedrijf. Begin januari van dit jaar ben ik na 21 jaar gestopt met mijn etalagebureau om me geheel te kunnen richten op mijn label thuis met Moon
  • Geef een beknopte omschrijving van jouw business en wat jouw bedrijf onderscheidend maakt:
Het grootste deel van onze collectie wordt in onze studio ontworpen, in kleine oplage geproduceerd en is grotendeels met liefde handgemaakt in ons eigen atelier, hier in Nederland. Naast de eigen handgemaakte collectie, geven we ook interieuradvies en verzorgen we ook stylingopdrachten voor bedrijven en particulieren.  Voor die stylingopdrachten maken we ook woonitems en decoraties in opdracht, passend bij het concept van het bedrijf of de wensen van particulieren. Naast de pure natuurlijke materialen en stoffen zoals warm wol, grof geweven linnen, stoer canvas en grove breisels werk ik graag met oude herbruikbare materialen, zoals bijvoorbeeld hout. Oude materialen die een tweede leven verdienen. Ik maak graag de combinatie tussen oude materialen en nieuwe materialen. Een gedeelte van onze handgemaakte collectie wordt dus gemaakt hergebruikte materialen. 
  • Is het anders om als vrouw een bedrijf te runnen? En zo ja, hoe merk je dat in de praktijk?
Ik weet het niet of het heel anders is. Wel ben ik als vrouw twee keer zwanger geweest, terwijl ik een bedrijf had. 16 weken zwangerschapsverlof, zat er niet in. Ik geloof dat ik twee weken voordat ik uitgerekend was, nog aan het werk was. Met een dikke buik in de etalage. Bij de eerste ben ik na 3 ½ week naar de bevalling weer aan het werk gegaan. Achteraf gezien eigenlijk gekkenwerk, maar goed! Vrouwen zijn vaak ook wel meer bezig of hun bedrijf past in hun gezinssituatie en hebben het gevoel dat ze niet altijd voluit kunnen gaan en zich eerder aanpassen aan de schooltijden van de kinderen etc.  Ik denk dat mannen daar minder last van hebben. Mijn ervaring is dat vrouwen makkelijker dan mannen praten over de moeilijk dingen die ze tegen komen tijdens het ondernemen. Ze zijn opener.
  • Heb je nog tips voor toekomstige onderneemsters:
Volg vooral je gevoel en zoek naar je eigen pad, jouw manier/bedrijf die 100% bij jouw past. Maar durf ook uitstapjes rechts en links van je gekozen pad te nemen, om te kijken wat dat je brengt. Passie, creativiteit, eigenheid  en doorzettingsvermogen zijn de sleutel naar succes!
  • Waar kunnen eventuele klanten jouw bedrijf vinden?
Adres: Van der Mondeweg 82 Haalderen
Postadres: Biezenkampstraat 38
Verkooppunten shop in shop 
Loods 5 Amersfoort
Euroweg 1
3825 HA Amersfoort
  •  Loods 5 Sliedrecht 
Leeghwaterstraat 69
3364 AE Sliedrecht
  •   Loods 5 Zaandam 
Pieter Ghijsenlaan 14 b
1506 PV Zaandam
  Telefoonnummer 06-51380433
Facebook https://www.facebook.com/Thuis-met-Moon
Instagram Monica Bodt @thuis_met_moon
Twitter https://twitter.com/thuismetmoon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten